Hele boeken zijn er verschenen over dit onderwerp en tot nu toe wordt er nog veel over gediscussieerd. Maar is het niet heel persoonlijk? Want wat de een mooi vindt, vindt de ander spuuglelijk en probeer je eigen mening maar eens uit een discussie te houden! Maar daar gaat het toch niet om zul je dan denken; klopt, maar nogal wat beslissingen worden genomen op basis van mooi/lelijk. Kijk maar naar de ‘goedkope’ initiatieven als ‘Ontwerpen-voor-geld’ e.d. Nauwelijks een briefing en belachelijke budgetten: € 200,- voor een complete huisstijl is geen uitzondering. Waar stuur je dan op als ‘opdrachtgever’: je basisgevoelens mooi/lelijk. Maar is het goed en herkenbaar en kun je er de komende 5 jaar mee verder? Als je je bedrijf en je ambities serieus neemt zet dan het volgende op papier:
- Wat doet je bedrijf precies?
- Wat wil je bedrijf bereiken?
- Wie zijn je belangrijkste concurrenten?
- Wat maakt je bedrijf anders dan je concurrenten?
Ga dan langs bij één of meerdere goede ontwerpers of een andere professional (zoals ik ;-)) en ga samen aan de slag met de briefing: de beste briefings worden namelijk niet gemaakt door jou als opdrachtgever, maar is het eindproduct van een discussie over jouw bedrijf, je ambities etc.
Resultaat is een logo (en huisstijl) die je bedrijf onderscheidend maken en die je dus geld oplevert (trots straal je uit en maakt je zelfverzekerder…). Goedkoop is duurkoop, dat geldt ook voor een goed logo!